Depresja nie jest smutkiem, chwilową chandrą, zniechęceniem, czy przygnębieniem. Każdy z nas przeżywa czasami gorsze chwile w związku z różnymi sytuacjami, pojawiającymi się w naszym życiu. Depresja jest  chorobą, a obniżony nastrój, który jest jednym z objawów depresji utrzymuje się pomimo dobrych zdarzeń w życiu codziennym. Nieleczona depresja sama zwykle nie mija, na ogół samopoczucie chorego się pogarsza jeśli nie zgłosi się po pomoc.  Według danych statystycznych co dziesiąta osoba  w naszym kraju cierpi na depresję.

Objawy główne depresji to:

• obniżony nastrój, rozpacz, poczucie pustki, ogromnego smutku i beznadziejności
  • utrata zainteresowań i zdolności do odczuwania radości
  • zmniejszenie energii,  prowadzące do wzmożonej męczliwości nawet po małym wysiłku
  • bezradność
  • zanik lub znaczące ograniczenie aktywności

Inne często spotykane objawy depresji to:

• zaburzenia poznawcze: osłabienie koncentracji i uwagi
  • zaburzenia motywacji: niechęć i niemożność podejmowania decyzji
  • niska samoocena, mała wiara w siebie
  • poczucie winy, samooskarżanie
  • pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości, brak nadziei
  • zaburzenia regulacji rytmów biologicznych, zaburzenia snu, wczesne wybudzanie się
  • zmniejszony apetyt, zmiana wagi
  • unikanie osób/czynności, które wcześniej sprawiały przyjemność
  • obniżenie libido
  • częste dolegliwości bólowe bez przyczyny somatycznej
  • myśli i/lub czyny samobójcze

Depresja jest chorobą, w której czasami, poza psychoterapią, niezbędna jest farmakoterapia. Podczas konsultacji  diagnostycznych psycholog może zalecić konsultację z lekarzem psychiatrą w celu przeanalizowania wskazań do włączenia farmakoterapii, która wspierałaby  proces leczenia.