Jeżeli cierpisz z powodu nawracających dolegliwości fizycznych, których lekarze nie potrafią wyjaśnić  żadną konkretną chorobą fizjologiczną, najprawdopodobniej borykasz się z zaburzeniami pod postacią somatyczną.  Skargi somatyczne mogą utrzymywać się nawet kilka lat i są źródłem dużego cierpienia (distresu). W związku z tym wielu pacjentów ma za  sobą długą i skomplikowaną historię kontaktów z placówkami opieki zdrowotnej, obejmującą wiele bezowocnych badań specjalistycznych oraz operacji.

Objawy fizyczne mogą dotyczyć wszelkich części ciała, ale najczęściej dotykają one następujących obszarów:

• Układ trawienny (wszelkiego rodzaju bóle, wzdęcia, odbijania, wymioty, nudności , czkawka, niestrawność, biegunki itp.),
  • Serce i układ krążenia („nerwica serca”),
  • Układ oddechowy (kaszel, hiperwentylacje),
  • Układ moczowy(np. częste oddawanie moczu),
  • Głowa (uporczywe bóle, migreny),
  • Skóra (wykwity, wysypki),
  • Układ płciowy (miesiączkowanie -bóle napięciowe lub inne zaburzenia sfery seksualnej) .

W obszarach tych mogą pojawiać się nieprzyjemne doznania takie jak swędzenie, pieczenie, cierpienie, odrętwienie, uczucie ciężkości czy uporczywa bolesność.

Przebieg zaburzenia jest zazwyczaj przewlekły i zmienny. W związku z tym osobom borykającym się z zaburzeniami psychosomatycznymi podaje się środki uspokajające lub przeciwbólowe, które na dłuższą metę owocują nadużywaniem leków oraz uzależnieniami.

W naszej placówce skupiamy się na dotarciu do przyczyn problemu i zrozumieniu jego natury, a nie zwalczaniu objawów fizycznych. Dajemy wsparcie i zrozumienie, bez oceny i krytyki. Proponując systematyczną pracę psychoterapeutyczną pomagamy również poradzić sobie z wtórnie narosłymi konfliktami w sferze rodzinnej, zawodowej czy trudnościami interpersonalnymi, z którymi często borykają się osoby z zaburzeniami somatycznymi.

IMGP9731

Olga Kozyra

Psycholog, seksuolog, psychoterapeuta.

Psycholog, seksuolog, psychoterapeuta. Aktualnie w trakcie specjalistycznego szkolenia z zakresu psychoterapii psychoanalitycznej w Instytucie Psychoanalizy i Psychoterapii w Warszawie. Obecnie przyjmuje w gabinecie: ul. Lanciego 10H/3

Paulina Dargiewicz

Psycholog, terapeuta, specjalista terapii uzależnień

Psycholog, psychoterapeuta psychodynamiczny, certyfikowany specjalista terapii uzależnień. Absolwencka licznych kursów i szkoleń z zakresu psychoterapii.

zdjcie-2-modified-modified

Małgorzata Kosińska

Psycholog, psychoterapeuta, terapeuta systemowy

Psychoterapeuta, psycholog, terapeuta systemowy. Absolwentka psychologii na UKSW w Warszawie oraz czteroletniego szkolenia z terapii systemowej w Ośrodku Terapii Systemowej w Krakowie, rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.