„Dziewczynka, która zgubiła uśmiech” M. Hart  to poruszająca książka dla większych dzieci (+9 lat) o trudnych emocjach, takich jak smutek, pustka, a nawet rozpacz czy depresja. Lektura ta nie jest z gatunku przyjemnych i lekkich, ale porusza bardzo istotne kwestie, dlatego też wydaje się być ważną pozycją czytelniczą. Można pokusić się o porównanie, że obraz, malowany nam przez autorkę, przypomina wewnętrzną przemianę, która może mieć miejsce  w depresyjnych zaburzeniach nastroju u dzieci i nastolatków.

Kiedy świat traci barwy

Bohaterem książki jest jedenastoletnia dziewczynka. Nad jej barwny i radosny dziecięcy  świat zaczynają nadciągać „ciemne chmury”, które z czasem coraz trudniej jej odgonić. Rodzice zajęci swoimi sprawami, swoimi konfliktami oraz kłótniami nie zauważają, jak świat ich córki zmienia się z dnia na dzień w  coraz bardziej smutny,  a uśmiech, tak często goszczący dotąd na jej ustach, zanika. Dodatkowo, przekonanie głównej bohaterki – że musi być stale uśmiechnięta i radosna, aby być z innymi ludźmi – prowadzi do jej wycofania się z relacji  oraz powoduje, że nie może od nikogo otrzymać pomocy.  Dziewczynka również – za to że rodzice są w złych nastrojach i kłócą się bez przerwy – obarcza właśnie siebie, myśląc, że gdyby nie utraciła uśmiechu oraz dobrego nastroju, rodzice byliby również bardziej zadowoleni. Dziecięcy egocentryzm często bywa powodem wzięcia przez dziecko odpowiedzialności za niepowodzenia oraz stany emocjonalne swoich rodziców.  Te przekonania u bohaterki, podobnie jak w życiu, powodują poczucie wstydu oraz chęć ukrycia swojego smutku nawet przed najbliższymi, tworząc błędne koło utrzymujące ten stan. Ratunkiem przed przygnębieniem  była dla bohaterki  zazwyczaj ucieczka w krainę fantazji, jednak i ona pod wpływem ciemności i ciężaru smutku wydaje się być zagrożona…

Nastoletnie problemy

Lektura książki wzbudza dużo emocji, jednocześnie w znakomity sposób obrazuje problemy  z życia dziecka dorastającego w trudnej sytuacji rodzinnej. Dodatkowym atutem książki jest opis życia rówieśniczego nastolatka, dzięki któremu młodemu  czytelnikowi  łatwo  zidentyfikować się z bohaterką. Książka obfituje w opisy „żenujących” sytuacji, które przytrafiają się bohaterce w szkole. Wywołują one podczas czytania uśmiech na twarzy młodego odbiorcy, uświadamiając jednocześnie, że każdemu zdążają się takie sytuacje i że da się je znieść.

Dziecko ma zostać dzieckiem

Książka niesie ze sobą przekaz porządkujący bardzo ważna kwestię – za co dziecko jest odpowiedzialne w relacji z rodzicami, a za co nie jest. Uwydatnia kwestię tego, jak dziecko może przeżywać konflikt rodziców oraz z jakimi konsekwencjami może się mierzyć. Jednym z (wielu) przekazów, zawartych w książce, jest to, że dziecko ma pozostać  w swojej roli  „bycia dzieckiem”, a nie być np. „pocieszycielką”, próbującą ratować małżeństwo rodziców kosztem samej siebie.

Wartość dla rodzica

Jeśli rodzic czyta książkę  razem z dzieckiem  może uświadomić sobie lub przypomnieć o ważnej pewnej sprawie – DZIECI CZASAMI POTRZEBUJĄ POMOCY NAWET JAK O TYM NIE MÓWIĄ.