Depresja dotyka nie tylko dorosłych, coraz częściej mierzą się z nią nastolatki i dzieci. Nazwanie swoich uczuć, samoobserwacja czy adekwatna ocena własnych zachowań i myśli może być zbyt dużym wyzwaniem dla młodych ludzi. Dlatego tak ważne jest pozostawanie z nimi w żywej, bliskiej i bezpiecznej relacji. Sama w sobie może być ona czynnikiem chroniącym przed wystąpieniem zaburzeń psychicznych, dodatkowo pozwala rodzicom na zauważenie niepokojących zmian w zachowaniu dziecka.

Na co warto zwracać uwagę?

Gdy dostrzeżemy zmianę w zachowaniu dziecka, która utrzymuje się ponad 4 miesiące, możemy zacząć przypuszczać, że nie wynika to jedynie z trudności okresu dorastania.

Najczęstszymi objawami depresji u dzieci i młodzieży są:

  • częsta zmienność nastroju
  • zamknięcie w sobie
  • pogorszenie wyników w nauce
  • zaburzenia snu
  • wzmożony lub obniżony apetyt
  • niecodzienne zachowania agresywne
  • brak energii
  • częste dolegliwości somatyczne
  • trudności lub odmowa realizowania obowiązku szkolnego
  • negatywny obraz samego siebie

Jeśli uznajemy, że spełnione są co najmniej 4 z wymienionych kryteriów, możemy przypuszczać, że sytuacja wymaga interwencji.

Co robić?

Gdy obserwujemy niepokojące zachowania u dziecka, warto podjąć z nim rozmowę i zadbać o wzmocnienie relacji z dzieckiem. Często ważnymi osobami, których obserwacje mogą pomóc w dostrzeżeniu trudności dziecka, będą wychowawcy, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni – warto zasięgnąć ich opinii. Ze względu na swoją złożoność depresja wymaga jednak otoczenia dziecka dodatkową opieką specjalistów. Psycholodzy, psychoterapeuci i psychiatrzy dziecięcy mogą wesprzeć rodzinę w procesie diagnozy, leczenia i terapii. Wizytę dobrze jest wcześniej omówić, może budzić ona różne emocje i myśli u dziecka. Szczególnie ważne jest, by zadbać o pokazanie dziecku, że jest akceptowane, a to, co nas niepokoi, to pewne objawy, a nie samo dziecko.

Autor tekstu:

Ewa Werner-Domagała

Psycholog dzieci i młodzieży w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie psychodynamicznym.

Psycholog dzieci i młodzieży w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie psychodynamicznym. Ukończyła psychologię ze specjalnością Wspierania Rozwoju i Kształcenia na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Szkoli się w nurcie psychodynamicznym w Laboratorium Psychoedukacji - Ośrodku Szkoleniowym rekomendowanym Przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.